BUJANOVAC, 10. septembar 2018. (foto ilustracija)- Iako je na teritoriji opštine registrovano 6 vanlinijskih prevoznika, mnoga sela odsečena su od Bujanovca jer su ovi privatnici sprečeni da voze zbog pritisaka inspekcija.
Ovo za Bujanovačke tvrde vlasnici prevozničkih firmi sa kojima smo razgovarali, dodajući da pritisci dolaze od „najvećeg regionalnog prevoznika“ koji preko svojih veza i uticaja pokušava da uguši konkurenciju.
Ovaj problem posebno je izražen sada na početku školske godine jer su vanlinijskim prevoznicima đaci glavne mušterije, što je oblast koju reguliše Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, u svom 84. članu „Poseban linijski prevoz“, koji se odnosi i na prevoz đaka.
Zakon predviđa ugovor između učenika i prevoznika, ali ne i prevoznika i škole.
Naš sagovornik objašnjava da je njegova firma napravila i kod notara overila ugovore sa učenicima koji u Bujanovac dolaze u školu, ali da se inspekcija ne zadovoljava time:
–Inspektori iz Leskovca, Niša, Beograda, bukvalno nas čekaju ispred kuće i traže nam ugovor sa školama, koji nismo obavezni da imamo. Ni škole neće da prave ugovore jer bi se tako obavezale da đacima plaćaju prevoz, kaže sagovornik.
Njegovo vozilo trenutno je zbog toga parkirano jer su mu inspektori pre nekoliko dana skinuli tablice.
–Prvi put se skidaju na 10 dana, drugi put na 30, a ako ti skinu tablice treći put u toku godine sledi trajno oduzimanje vozila. Zato niko od nas ne sme da rizikuje, kaže sagovornik i dodaje kako je sve dovedeno do apsurda.
-Inspektori nam skinu tablice jer nemamo ugovor sa školama, pišu prijave ali one ne dolaze do suda jer jednostavno sudija nema na osnovu čega da nas kazni, dodaje jedan od prevoznika.
Nedavno je zabranjen vanlinijski prevoz kombi vozilima, pa su svi nabavili mini buseve sa preko 9 sedišta koji spadaju u D kategoriju.
–Neka nam neko objasni kako nam je država dozvolila da se registrujemo, a ne da nam da radimo. Imamo sve moguće dozvole i licence, od ovog posla izdržavamo porodice, uredno plaćamo porez, a vozila nam stoje u garažama, ogorčeni su prevoznici.
Oni dodaju kako se ne bune zbog oštrih propisa za tehničku ispravnost, ali da se ne mire sa činjenicom da im se svesno onemogućava rad.
–Sve je to plod pritiska najvećeg prevoznika koji želi da nas uguši i preuzme naše putnike, tvrde sagovornici.
Bujanovačke su „najvećem prevozniku“ uputile mejlom pitanja vezana za ovu temu, ali odgovore nismo dobili do momenta pisanja ovog teksta (ponedeljak, 10. septembar 2018.).
Problem da dođu do centra opštine nemaju samo đaci, već i ostali građani jer zakon vanlinijskim prevoznicima zabranjuje da usput sakuplja putnike, već može da vozi samo one sa kojima ima ugovor.
-Do Bujanovca trenutno ne može direkto da se dođe iz kleničkog kraja, koji broji preko 5.000 žitelja, a prevoza nema ni iz Žbevca, Ljiljanca i iz Vrtogoša, koji je na teritoriji Vranja, ali povezuje Lopardince sa centrom opštine, kaže jedan od sagovornika.
On dodaje da iz Oslara preko Levosoja taj veliki prevoznik ima dva polaska dnevno.