Bujanovac, 25. april 2024. Srbiji nedostaje gotovo 35.000 profesionalnih vozača autobusa i kamiona i čak ni plata od 3.500 evra nije dovoljna da se jave za posao, kaže generalni direktor poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Beograd Goran Aleksić.
On je za RTS izjavio da je zbog toga Srbija primorana da uvozi radnu snagu.
Po njegovim rečima, podaci o manjku od 20.000 vozača, koji se najčešće spominju u javnosti, još iz 2019. godine i da je od tada situacija dodatno pogoršana.
-Od tada je značajno smanjen priliv novih vozača, tako da je van srednjih škola došlo, kroz stručnu profesionalnu kompetenciju, negde oko 1.000 novih vozača, a trebalo je oko 15.000, 16.000 – rekao je on.
Dodao je da se manjak vozača se nadoknađuje radnicima koji dolaze, na primer, iz Indije.
-Prevoznici vide da je jedini način da se to prevaziđe dovođenje radne snage sa strane, tako da smo i mi na našem sajtu preporučili određene respektabilne agencije koje bi mogle da dovedu radnike kako bi održali delatnost drumskog transporta – naveo je Aleksić.
Dodao je da vozači koji dolaze iz inostranstva mogu da rade samo u unutrašnjem transportu i „da su oni naša budućnost“.
-Teško da ćemo mi iz domaćih resursa njih zameniti. Znači, njihova obuka u narednom periodu je jedan od važnih segmenata – rekao je Aleksić.
Objasnio je i da Srbija ima 170.000 licenciranih vozača, od kojih je skoro trećina starija od 55 godina, a oko 15.000 je mlađe od 30 godina.
-Tek u narednom periodu se priprema još veći jaz i problem nedostatka jednog važnog resursa za obavljanje delatnosti transporta – rekao je.
Dodao je da je demografska situacija u Srbiji nepovoljna, što je i jedan od razloga za manji broj novih kadrova, dok je sa druge strane došlo je do većeg obima rasta privrede i većih zahteva za prevozom.
-Od 2015. godine do danas u međunarodnom prevozu je poraslo za preko 56 odsto domaćih deklaracija koje su i izvozno-uvozne, a kada je tranzit u pitanju, poraslo je za preko 86 odsto – ukazao je Aleksić.
Nije mi jasno zašto se prvo daju lažne informacije. Ta plata od 3,5 hiljade eura je možda za neka tri meseca. Nedovoljna plata, konstantna odsutnost i nemogućnost planiranja života, haos na granicama, prevelika cena tih sertifikata i kad se sve sabere.. Ja sam posle pet godina batalio, imao sam nešto malo više nego sada, tek toliko da patike ne kupujem na rate nego u celo, i zbog toga da me nema nigde, propustio sam pet godina života ni zbog čega, račun mi je i dalje prazan..
Vozač Saobraćajni tehničar 4 stepen. Znači ŠKOLOVAN na birou dugooo predugo. Nemogu da se zaposlim nemam iskustvo. Pa kako da ga stekten?
Vozača nema jer niko nije budala da plati cpc sertifikat 160000 din da bi vozio kamion a to je po zakonu uslov da bi se neko zaposlio kao vozač kamiona.
Sve to kosta i duplo manje u zamljama eu ali alavost države je dovela do ove situacije..