Piše: N. Stevanović
Bujanovac, 18. jun 2019. Osnovne škole u opštini Bujanovac, sa ukupno 366 učenika osmog razreda, u utorak su bile spremne za početak testa iz matematike u okviru završnog ispita, kada je nešto pre 9 sati iz Ministarstva prosvete javljeno da se polaganje odlaže bez obrazloženja, da bi zatim ministar Šarčević saopštio da je test „provaljen“.
Roditelji osmaka iz Bujanovca, sa kojima smo razgovarali, ne kriju nezadovoljstvo zbog poslednjih dešavanja sa testovima, ističući da se tako nešto moglo i očekivati, s obzirom na “krađe” testova i prethodnih godina.
„Sve je bilo spremno za početak testa, supervizor je bio tu, deca su već pristigla u školu. Sve što je bilo do nas urađeno je u skladu sa pravilima. Ispostavilo se da je test odložen zato što je „provaljen“, rekao je Bujanovačkim direktor OŠ „Vuk Karadžić“ u Levosoju Dragan Tomić.
U ovoj školi 13 učenika treba da polaže završni ispit, kako kaže direktor, svih 13 je u ponedeljak radilo test iz srpskog, odnosno maternjeg jezika.
„Kao što je poznato, test je odložen za četvrtak (20. jun), a mi nastavljamo po planu, učenici će u sredu raditi kombinovani test“, rekao je Tomić.
Ministar prosvete Mladen Šarčević za „Novosti“ je potvrdio da je test „provaljen“ i da se to dogodilo u „nekoj školi“.
Po njegovim rečima, Zavod za unapređivanja kvaliteta obrazovanja i Ministarstvo prosvete su dobro uradili svoj posao,”ali je zatajilo negde na terenu”.
„Neko je otvorio rezervnu kesu sa testovima i prodao test iz matematike. Ne znamo gde se to dogodilo, ali to će da utvrdi policija. Biće smena zbog ovoga“, najavi je ministar.
U zemlji gde nema odgovornosti postaje normalno da se ovakvi skandali dogadjaju jer ako je 2013 godine proslo bez vecih posledica onda vredi pokusati ponovo. Verovatno ce opet biti kriva neka cistacica,neki kurir ili neki sluzbenik nizeg ranga i idemo dalje. Generacija iz 2013 godine je,sto se postenja i morala tice,vec izgubljena kao i ova sadasnja koja je trebala polagati ispite samo toga jos nismo svesni. Sva ta deca dozivljavaju iskustvo koje ih uci da moze da se „sredi“i prepisivanjem a ne ucenjem i tu lekciju ce vecina njih usvojiti kao obrazac ponasanja kasnije u zivotu u svim segmentima zivota. Tako gubimo generacije koje trebaju sutra voditi ovu zemlju. Saznanje da knjiga i ucenje mogu biti nadoknadjeni nekim drugim metodama,proizvodi ljude sa iskustvom koje ne vodi uredjenom drustvu pa zato necemo ni biti uredjeno drustvo nikada. Kome je najvise odgovarala kradja testova ? Dobrim ucenicima koji su svoje petice dobijali ucenjem,koji su vredno imali i dopunske casove kako bi ucvrstili znanje,svakako nije odgovaralo jer su imali cime da idu na ispite. Kradja testova je najvise odgovarala djacima sumnjivog skolskog uspeha i znanja ali sa velikim ambicijama koje su raspirivane posebno od ambicioznih roditelja. Takvi roditelji uz pomoc raznih „veza“,polozajem u zajednici,svesni nedostataka u znanju svoje dece,krenuli su u trazenje alternativnih mogucnosti da se ipak „srede“rezultati i bodovi jer je prethodno „sredjen“uspeh u skoli a sve sa ciljem da se upise neka eksluzivna skola gde ce takodje posle upisa krenuti oprobanim metodama da „sredjuju“i srednju skolu. U tom planu,mesta gube pametna,vredna deca koja imaju samo nedostatak u tome da im roditelji nista ne mogu sredjivati i da moraju svojim radom da probaju da uspeju. Na zalost,takva deca ce nas sutra kada budu svoji ljudi,napustiti i otici u beli svet. Ostace nam oni koji su naucili sta znaci „sredjivanje“ i rad preko veze. Tako ce se sutra i zaposliti i graditi karijere koje ce nam odredjivati sudbinu. Moze li se tako ? Izgleda da smo digli ruke i od svoje zemlje i od svojih zivota jer nam je uglavnom svejedno. Nauceni smo na „sredjivanje“. Skandal koji se ponovio i ove godine postavlja kljucno pitanje da li nam uopste treba ovo polaganje ili tu praksu treba ukinuti jer ionako zivimo i zivecemo jos dugo u vremenu osvete djaka ponavljaka koji sve svoje frustracije i inferiornost od svojih skolskih drugova,elitnih ucenika,zele da sada naplate i da pokazu svima ko su oni,koliko su sposobni i pismeni i svojim delovanjem dokazuju nekadasnjim nastavnicima da su pogresili sto su im davali dvojke a ne jedinice. Dvojke su im bile dovoljne da budu „nesto“ i „neko“ u danasnjem sistemu vrednosti koji su nam nametnuli. Putuj Evropo,nemoj cekati na nas,nama je dobro jer sada smo potpuno sigurni da dno ne postoji pa onda nema cega da se plasimo dok slobodnim padom letimo crnu rupu.