Piše: D. Stošić
Bujanovac, 24. mart 2022. – Bujanovački srednjoškolci i osnovci ne mogu da koriste mobilne telefone na času, a njihova potpuna zabrana u školi bi unapredila kvalitet održavanja nastave, zaključak je pedagoškinja Snežane Mišić i Jelene Stojanović.
Nekoliko škola u Srbiji je donelo odluku o zabrani korišćenja mobilnih telefona tokom nastave zbog primedbi nastavnika da telefoni ometaju decu, odvlače im pažnju od lekcija, a neretko je prisutno i igranje igrica na času, snimanje ili dopisivanje.
Bujanovačke su o zabrani korišćenja mobilnih telefona tokom nastavnog procesa i njenim efektima razgovarale sa pedagoškinjama Osnovne škole “Branko Radičević” i Srednje škole “Sveti Sava” u Bujanovcu.
Ono što je za obe škole zajedničko jeste postojanje Pravilnika o zabrani korišćenja mobilnog telefona na času, ali ne i odluka kojom bi se učenicima uzimali telefoni po dolasku u školu i vraćali po završetku nastave.
– Ako želimo da podignemo nivo obrazovanja i profesionalnog razvoja naših učenika, jedan od načina je sasvim sigurno i zabrana korišćenja mobilnih telefona tokom trajanja nastave i donošenje odluke koja bi omogućila njihovo odlaganje i stavljanje van dometa za sve vreme trajanja nastavnog procesa – kaže Snežana Mišić iz škole „Sveti Sava“
Dodala je da su benefiti ovakve jedne odluke mnogobrojni, počev od većeg nivoa obrazovnog postignuća, veće socijalizacije među učenicima do boljeg mentalnog zdravlja koje je, kako je naglasila, upotrebom mobilnih telefona ugroženo.
– Govorimo o generaciji tehnologije. Učenici ne znaju da se ponašaju kada su zajedno, ne znaju kako izgledaju kao celina, jer se izdvajaju i svako je na svom telefonu, čak i četuju međusobno, a nalaze se u istoj prostoriji. Zavisnost od interneta i telefona je ogromna – kaže Mišić.
Da bi ovakva odluka bila dobra i za učenike osnovne škole, slaže se i pedagoškinja Jelena Stojanović.
– Nemamo mogućnost da deci oduzimamo telefone pre početka nastave, ali pojedini nastavnici imaju pravilo da deca na početku časa ostave telefon na katedri koji po završetku časa uzimaju natrag i takav jedan model pravila trenutno daje efekta – rekla je Stojanović.
Ona kaže da nastavnici svojim autoritetom uspevaju da iskontrolišu upotrebu telefona.
– Sporadično dođe do kršenja ovog pravila, ali uz saradnju roditelja i školskog tima prevaziđemo problem. Sa decom razgovaramo o važnosti nekorišćenja telefona na času i oni vrlo brzo shvate da moraju da poštuju to pravilo – ističe ona.
Nepodeljena pažnja, veća koncentracija i veće učešće samih učenika na času, kako je dodala, postižu se kada se iz nastave odstrane svi elementi koji remete njen proces.
Obe su istakle značaj donošenja ovakve odluke, ali i neophodnost u pridržavanju donetih pravila od strane svih učesnika u postupku- dece, roditelja, nastavnika i direktora.
– Ako postoji zabrana, pa se ona prekrši postojaće i odgovornost. Karakter, rad i profesionalnost su vrednosti koji odolevaju pritiscima, pa ako sami ne poštujemo i ne sprovodimo odluke koje donosimo, neće ni naši učenici – zaključuje Mišić.
Potpuno ispravni i opravdani predlog. U Svedsku je zabranjeno svim ucenicima i profesorima, nastavnicima da imaju ukljucen telefon dok traje skolski cas.
Pravda za telefone