Bujanovac, 18. februar 2025. (Foto: Google maps/Jugoslav Radojević) – Jelena Ivetić je Vranjanka, udata u Šapcu gde živi gotovo dve decenije, a otac joj je Bujanovčanin, iz Lopardinca. Dok je, pre udaje, živela u Vranju njen glas bio je zaštitni znak OK Radija, a pozorišno iskustvo sticala je u vranjskom teatru. Jelena je u žižu javnosti dospela posle otkaza koji je dobila u Šabačkom pozorištu, posle 16 godina rada. Bez posla organizatora programa ostala je, iako to nigde ne piše, zbog svog angažmana na protestima. Zvanično, preko noći je na oglasnoj tabli pozorišta osvanula nova sistematizacija kojom se ukida Jelenino radno mesto. Oni koji se razumeju kažu da je Jelena jedan od najboljih u Srbiji u poslu koji radi. U njenu zaštitu stale su ne samo šabačke kolege, već i ceo glumački esnaf u Srbiji:
“Da vam Jelena reši blokadu”, transparent je koji se može videte na blokadama i protestima širom Srbije.
Bujanovačke prenose njenu priču objavljenu na portal Nova.
Vranjanka Jelena Ivetić dobila je otkaz u Šabačkom pozorištu posle 16 godina rada. Došla je na posao i na oglasnoj tabli zatekla novu sistematizaciju po kojoj je njeno radno mesto proglašeno za tehnološki višak. Nakon sat vremena je dobila raskid ugovora o radu i otpremninu.
I, to je to
„I rečeno mi je da je to – to“, kaže za Nova.rs Jelena Ivetić.
Tim povodom članovi kolektiva Šabačkog pozorišta, nijh 21, izneli su tri zaheva u pismu Gradu Šapcu.
„Tražimo od osnivača pozorišta hitno poništavanje izmena Pravilnika o sistematizaciji poslova Šabačkog pozorišta, donetih mimo zakona 6. februara; hitno poništavanje rešenja o otkazu ugovora o radu na neodređeno vreme naše koleginice Jelene Ivetić, raspoređene na radnom mestu „organizator programa“ i njeno vraćanje na isto radno mesto; kao i razrešenje v.d. direktora Aleksandre Delić.“
Povod za ovo pismo jeste ono što se prošlog petka desilo u ovom teatru, koje je ustanovljeno daleke 1906, a radi od 1944.
Naime, na oglasnoj tabli Šabačkog pozorišta tad su objavljene izmene Pravilnika o sistematizaciji koje je pisanim zaključkom prihvatio gradonačelnik grada Šapca Aleksandar Pajić. Po toj sistematizaciji obrisano je radno mesto Organizatora programa i, nakon nekoliko sati, Jelena Ivetić, koja je na ovoj funkciji bila više od 15 godina, dobila je rešenje o otkazu, bez ikakvog prethodnog upozorenja. Istim izmenama uklonjena su radna mesta jednog dekoratera, garderobera i krojača.

„Izmene nikome od zaposlenih nisu najavljene, kao ni članovima Upravnog odbora pozorišta, nije traženo mišljenje reprezentativnog sindikata, dakle suprotno posebnom kolektivnom ugovoru. Takođe protivzakonito, izmene su stupile na snagu narednog dana, umesto osam dana od objavljivanja na oglasnoj tabli. Bez obrazloženja“, naveli su iz kolektiva ovog teatra u pismu.
Istovremeno, izmenama u sistematizaciji predviđena su, kako su podsetili, dva nova radna mesta – dramaturg i scenograf.
„Naše pozorište nikada nije imalo zaposlene na ovim radnim mestima. Smatramo da su ova radna mesta nepotrebna u trenutku kada se smanjuje broj zaposlenih u opštem i tehničkom sektoru, kao i glumačkom ansamblu“, napisali su zaposleni u Šabačkom pozorištu u zahtevu, poslatom osnivaču teatra, Gradu Šapcu i naglasili da je sve ovo „jedna od mnogih direktnih posledica njihove javne podrške studentskim protestima“.
Diplomirana menadžerka odlučila
„Od kada smo javno pružili podršku studentskim zahtevima, rad na produkcijama je opstruiran, a komunikacija između uprave i zaposlenih postala je neprimerena“, objasnili su i od gradske uprave zatražili i razrešenje v.d. direktora Aleksandre Delić.
Ova diplomirana menadžerka postavljena je za vršioca dužnosti teatra u februaru prošle godine. Bivša novinarka RTS Centar Šabac, Tanjuga, „Blica“ i „Novosti“ u teatar je došla s funkcije pomoćnika direktora u JKP „Parking Šabac“, na kojoj je bila četiri godine.
Organizatorka programa Jelena Ivetić koja je, iznebuha, ostala bez posla priseća se tog „crnog petka“:
– Došla sam na posao i na oglasnoj tabli zatekla novu sistematizaciju po kojoj je moje radno mesto – organizator programa – proglašeno za tehnološki višak. Nakon sat vremena sam dobila raskid ugovora o radu i otpremninu. I rečeno mi je da je to – to.
Jelena Ivetić priča i da nije bilo nikakve najave bilo kakve sistematizacije u Šabačkom pozorištu.
– Nisam upozorena da ću dobiti otkaz. Upravni odbor nije znao ništa o tome, sindikat takođe. Ja nisam pravnik, i nisam sigurna da li je moja direktorica mogla da pravi novu sistematizaciju, s obzirom da je u v.d. statusu. Ali, čak i da jeste, smatram da je trebalo da se konsultuje sa teatarskim sindikatom, Upravnim odborom, Nadzornim odborom. Svi oni, inače, sede u pozorištu. Proglašena sam tehnološkim viškom nakon 16 godina rada u Šabačkom pozorištu. Imala sam ugovor na neodređeno, za stalno, a otkaz sam dobila bez ikakvog valjanog obrazloženja – govori Jelena.
Zato sad samo može da nagađa, kako kaže, zbog čega se sve to desilo, jer joj niko ništa nije saopštio. A upitana šta se dešavalo u teatru u mesecima koji su prethodili otkazu, Ivetić se priseća da joj je v. d. upravnica Aleksandra Delić jednom prilikom, potpuno iznenada, rekla kako je „niko i ništa i da će joj dati otkaz“:
– Ali, o tome ćemo na sudu. Zaista ne znam koji su pravi motivi za otkaz. Pogrešno je mnogo toga u toj novoj sistematizaciji, kako su mi rekli pravnici. U sistematizaciji se navodi da grad nema para za pozorište, što jeste tačno. Grad jeste smanjio budžet pozorištu za ovu godine, a takođe je ukinut sopstveni račun Šabačkog. Međutim, v. d. direktorka obrazlaže ukidanje mog radnog mesta time da „nema para“. Ali, u istoj toj sistematizaciji otvara dva nova radna mesta – ono dramaturga i scenografa čije bi plate bilo duplo veće od moje kao organizatorke programa. U startu tu nešto nije kako treba – ukazuje naša sagovornica.
Ivetić, osvrćući se na nezavidnu situaciju u Šabačkom pozorištu, ne samo sada, već godinama unazad, priča da su mali kolektiv koji se držao zajedno:
Ne znam ništa, naučite me
– Kao i svim prethodnim direktorima, od Zorana Karajića, preko Minje Bogavac, Aleksandra Stankovića, Vladimira Vasilića, tako smo sada i Aleksandri Delić – pokušavali da pružimo ruku. Ipak mi znamo više o pozorištu. Oni, tek što dođu, Grad ih smeni. Nikako da se u proteklom periodu neko ustali da vodi kuću. Aleksandra Delić je imala dobar nastup u startu, rekavši svima nama – Ne znam ništa o pozorištu, pokažite mi. Nama je to bilo okej. Međutim, onda je počela da donosi odluke koje ne bi obrazložila, već rekla – zato što ja tako kažem.
Ivetić se priseća da se mnogo toga promenilo i od kada su počeli studentski protesti i blokade. A naročito kada su Jelenine kolege, glumci u tri navrata, nakon izvođenja predstava u Šabačkom pozorištu, podigli crvene šake:
– To je direktorka najpre htela da zabrani, ali shvatila je na kraju da to ne može da učini. Jer, moje kolege su istakle da je to njihov lični stav. Dakle, da to nije stav kuće, već pojedinaca. Godinama unazad vodim društvene mreže Šabačkog pozorišta i nikada nisam to zloupotrebila. Nikad na mreže nisam stavila nešto vezano za politiku ili studente. Lično sam na svojim profilima – Tviteru, Fejsbuku, Instagramu – izražavala svoj stav, ali nikog nisam vređala, već sam samo podržavala ovu mladost. I sve što se dešava na ulicama. Posle tih krvavih šaka, v.d. direktorka je promenila stav prema svima u pozorištu. Bila je ljuta. A onda je 10. februara otkazala premijeru komada „Gospođina majka je preminula“, zakazanu za dan kasnije, i zaključala teatar jer je u centru grada bio zakazan, i održan protest podrške pozorištu pod nazivom „Odbranimo Šabačko“. Otkazala je premijeru, a na oglasnu tablu Šabačkog teatra stavljen je papir da je to urađeno iz organizaciono-tehničkih razloga – kaže za Nova.rs Jelena Ivetić.
Povodom otkaza ugovora o radu Jeleni Ivetić oglasilo se i Udruženje dramskih umetnika Srbije koje je navelo da zahteva od nadležnih – uprave i osnivača Šabačkog pozorišta – da što pre ispune zahteve članova kolektiva tog pozorišta.