Bujanovac, 8. maj 2025. Centar za devojke iz Niša predlaže da se u nastavu filozofije u srednjim školama Srbije uvedu teme rodne ravnopravnosti, feminističke dekonstrukcije i intersekcionalnosti. Ovaj predlog je rezultat istraživanja koje su tokom prošle godine sprovele u Bujanovcu, Beloj Palanci, Vlasotincu i Nišu.
One su ovaj predlog predale u sredu Zavodu za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.
„Mi, članice istraživačkog tima, ovim predlogom želimo da otvorimo prostor za sistemsku promenu – da se zvanični obrazovni sadržaji usklade s vrednostima pravednosti, relevantnosti i pluralizma mišljenja. Verujemo da školska filozofija ne sme ostati zarobljena u kanonima koji isključuju žene i druge marginalizovane autore/ke, već mora postati živa i angažovana praksa kritičkog mišljenja o savremenom svetu“, poručuju iz Centra za devojke.
Njihov predlog Zavodu oslanja se na Zvanični plan i program za nastavu filozofije u srednjim školama (Sl. glasnik RS, Prosvetni glasnik RS, br. 4/2020) koji postavlja cilj razvoja kritičkog, samostalnog i kreativnog mišljenja, međutim, njegova realizacija ne odražava navedene principe.
„U programu se promoviše kritičko mišljenje i raznovrsne filozofske perspektive, ali je skoro u potpunosti zanemaren doprinos žena u filozofiji. Mi predlažemo konkretnu izmenu u delu programa posvećenom savremenoj filozofiji, uključujući i preporuku da se u nastavi koristi literatura poput knjige “Feminizam za 99%”, kako bi se na pravi način relizovali obrazovni zahtevi iz samog nastavnog plana koji propisuje sam ZUOV“, dodaju iz Centra.
Ovaj predlog je rezultat akcionog istraživanja koje su tokom 2024. godine sprovele u okviru Centra za devojke, u opštinama Bela Palanka, Bujanovac, Vlasotince i u gradu Nišu, u okviru projekta „FeR filozofijom do EU“, koji finansira Evropska unija kroz program „Vidimo se u EU“.
Projekat se realizuje posredstvom Nacionalne koalicije za decentralizaciju, Odbora za ljudska prava iz Niša i organizacijom Proaktiv.
„Sam projekat nastaje inicijativom filozofkinja koje nikada u toku svog formalnog obrazovanja nisu bile feministički obrazovane i predstavlja odgovor na viševekovno zanemarivanje doprinosa žena razvoju filozofske misli kao i na potrebu da se školama ponude sadržaji koji reflektuju savremena društvena pitanja – poput rodne ravnopravnosti, marginalizacije i sistemske nevidljivosti određenih grupa u filozofskom kanonu. Projekat predvodi Jana Krstić, doktorantkinja filozofije, a u timu su Jelena Joksimović, docentkinja psihologije obrazovanja, Natalija Petrović, master filozofkinja, Saška Stanković, nastavnica filozofije, i Bojana Vuletić, politikološkinja“, kažu iz Centra.
One će, kako navode, u narednih 30 dana objaviti monografiju koja sadrži i priručnik za nastavnike i nastavnice – praktičan vodič za primenu FeR filozofije u učionici.