Mali vodič za poslovna putovanja avionom

Piše: Srbijanka Stanković


Bujanovac, 30. septembar 2023.- Narodna poslovica kaže “Vreme je novac” i čini se da ova izreka nikada nije bila tačnija nego u današnjem globalnom poslovnom svetu. Poslovna putovanja avionom postala su vitalni deo biznisa. Ona omogućavaju poslovnim ljudima da brzo i efikasno prelaze kilometre kako bi mogli da posećuju razna biznis dešavanja i organizuju sastanke i tako lakše ostvare važne poslovne ciljeve.

Ako već imate iskustva i odlazili ste na poslovna putovanja avionom onda sigurno neka od pravila znate, ali ako ste tek uplovili u biznis vode pa niste imali ovakvu avantura, ovaj vodič za poslovna putovanja avionom će vam pomoći da se bolje pripremite. Saznaćete šta možete da očekuje pre, tokom i nakon leta, kako da sve isplanirate i kako da reagujete u različitim situacijama.

#1 Planiranje i priprema

Rezervacija letova: Pravilno planiranje počinje sa rezervacijom leta. Razmislite o svojim poslovnim obavezama i vremenskim ograničenjima kako biste odabrali let koji vam najviše odgovara. Pokušajte da ga rezervišete što ranije. Prema istraživanjima avio kompanija, najpovoljnije cene avionskih karata su ako se rezervacija izvrši između 3 i 12 nedelja pre samog leta. Zato ne ostavljajte rezervaciju za poslednji trenutak. Ako zakasnite, lako se može desiti da sva mesta na letu budu zauzeta, čime rizikujete da se uopšte ni ne pojavite na važnom sastanku ili forumu.

Rezervišite aerodromski transfer: Baš kao što rezervišete let tako na vreme zakažite i transfer do aerodroma. Pozovite neku taksi ili rent a car agenciju i rezervišite prevoz od kuće do aerodroma u terminu zakazanog leta. Ovaj tip rezervacije ne morate uraditi puno ranije kao što je to slučaj sa letom. Kod većine agencija koje se bave poslom prevoza putnika dovoljno je da rezervišete avio transfer jedna dan ranije, ali kako biste bili potpuno sigurni, naša preporuka je da to uradite nedelju dana ranije. Vodite računa o tome da na aerodrom morate stići par sati pre zakazanog leta.

Isto tako, ne zaboravite da rezervišete i transfer sa aerodroma ili rent a car vozilo koje će vas čekati ispred izlaza. Vozilo sa vozačem je od posebnog značaja ako odmah nakon sletanja idete na poslovni sastanak. To će vam omogućiti da se fokusirate na profesionalne obaveze a ne na vožnju. Ova usluga je prisutna na svim aerodromima u svetu. Postoji rent a car ponuda i na niškom aerodromu Konstantin Veliki, pa ako, na primer, dolazite iz inostranstva u Niš, vozilo sa ili bez vozača vas može sačekati u dogovoreno vreme ispred izlaza. Kao i u slučaju odlaska na aerodrom pozovite rent a car agenciju nedelju dana ranije.

Prtljag: Pažljivo razmotrite sve što vam je potrebno za službeni put. Pripremite pasoš i druga neophodna lična dokumenta, novac i platne kartice koje važe u inostranstvu, poslovne papire i laptop, sredstva za ličnu higijenu i samo jedno formalno odelo koje ćete nositi na sastanku. Svedite prtljag na razumnu meru. Lične i vredne stvari uvek držite kod sebe.

Imajte na umu da avio kompanije imaju ograničenja kada je u pitanju količina prtljaga koji možete poneti bez dodatnog plaćanja. Cena dodatnog prtljaga često može biti veća nego cena avionske karte. Naravno, proverite politiku avio kompanija i uverite se sa su predmeti koje nosite sa sobom dozvoljeni.

#2 Dolazak na aerodrom i procedura pre ulaska u avion

Budite na vreme na aerodromu: Pravilo broj jedan je da na aerodrom stignete na vreme. Aviokompanije obično preporučuju da dođete dva do tri sata pre poletanja aviona, pa će vam i vaša agencija ili kompanija preko koje letite to naglasiti. To je vreme koje je dovoljno da čekirate let i prođete sve bezbednosne kontrole.

Pojedine avio kompanije koje saobraćaju sa aerodroma u Srbiji i okruženju, ali i širom sveta, omogućavaju onlajn prijavu 24 sata pre leta. Iskoristite ovu opciju da biste izbegli eventualne gužve na šalterima. Sa sobom je dovoljno da ponesete odštampanu potvrdu o prijavi. Često na aerodromima postoje i posebni ulazi za biznis korisnike tako da i to možete iskoristiti da ne biste čekali u redu.

Bezbednosna kontrola: Kada uđete na aerodrom potražite vašeg avio operatera, prijavite se i predajte prtljag koji imate. Na aerodromu postoji više kontrola. Prvo ide pasoška, gde se proveravaju vaša lična dokumenta i karta, kako ne biste krenuli na put a da nemate neki od dokumenata. Ako sve protekne u redu, vratiće vam pasoš sa pečatom i uputiti vas u transfer zonu. Ovde provodite najviše vremena dok čekate vaš let. U transfer zoni aerodroma se obično nalaze prodavnice, restorani i barovi gde se možete osvežiti i prekratiti vreme.

Kada dođe vreme pred vaš let uputićete se ka bezbednosnoj kontroli. Ručni prtljag moraće da prođe kroz skener a vi kroz detektor. Tu se nalaze aerodromski službenici i obično pripadnici MUP-a. Nakon što prođete kontrolu idete ka vašem GATE (kapija) i ulazite u avion.

#3 Let i pravila i procedure koje morate poštovati

Tokom samog leta važno je poštovati određena pravila i etičke norme kako biste osigurali prijatno i bezbedno putovanje za sebe i druge putnike. Sa pravilima i procedurama će vas svakako upoznati osoblje u avionu, ali evo nekoliko osnovnih.

Sigurnosni pojas: Obavezno se vežite sigurnosnim pojasevima tokom uzletanja, sletanja ili ako ima turbulencija. Pojas treba da bude zategnut, ali ne previše kako biste mogli normalno da dišete.

Elektronski uređaji: Sve elektronske uređaje dok ste u avionu prebacite u “režim letenja”. Ukoliko ne isključite vaš mobilni telefon ili ga ne postavite u “režim letenja” može se aktivirati signal koji ometa navigacione sisteme aviona.

Pušenje i alkohol: Pušenje je zabranjeno na svim komercijalnim letovima. Alkoholna pića jesu dozvoljena, ali ih avio kompanije obično ograničavaju. Razlog je potencijalna agresivnost putnika nakon konzumiranja veće doze. Međutim, baš kao što alkohol na velikim vrućinama izaziva dehidrataciju to isto može učiniti i na velikim visinama.

Ponašanje i etika: Poštujte privatnost drugih putnika u avionu. Izbegavajte glasne razgovore, posebno tokom noćnih sati. Možete prelistavati poslovne papire i spremati se za poslovni sastanak, ali pazite da ne remetite druge putnike.

Naravno, ako putujete biznis klasom imaćete neke druge dodatne pogodnosti. Više komfora ili možda bolju uslugu.

#4 Nakon sletanja

Nakon što sletite pokupite svoj prtljag koji ste predali službenicima pre ukrcavanja u avion. Proverite da li su vam svi poslovni dokumenti u prtljagu, ako ste ih tu stavili i krenite ka izlazu. Ukoliko je let bio dug, možda je dobra opcija da odmah po sletanju napravite i kratku pauzu. Da popijete piće ili se protegnete i osvežite i uključite mobilni telefon i internet, pre nego što krenete ka vozilu koje vas čeka ispred aerodroma.

Ako vam je sastanak zaista važan onda je sjajna ideja da rezervišete i smeštaj kako biste imali jedan dan da se odmorite od dugog puta. Krevet i soba će vam dobro doći ne samo zbog odmora, već i da biste se dodatno pripremili za poslovni skup koji vas očekuje. Rezervaciju smeštaja uradite odmah nakon što saznate da ćete putovati, jer ćete tada moći da odaberete onu lokaciju i smeštaj koji vam najviše odgovaraju, u smislu blizine gde će se održati sastanak, ali i kvaliteta smeštaja.

Nadamo se da vam je ovaj naš mali vodič bio koristan. Da će vam biti od pomoći da organizujete i uspešno sprovedete vaše poslovno putovanje avionom. Na vama je da se potrudite sa sve isplanirate do detalja kako ne biste imali stresnih situacija i kako biste uživali u letu. Preostaje nam još samo da vam poželimo sreću i puno uspeha na vašem sledećem poslovnom putovanju!




Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *