PISA istraživanje: Đaci u Srbiji uopšte ne slušaju nastavnike na času

Bujanovac, 19. april 2024. (foto arhiva) – Čak 40 odsto učenika u školama u Srbiji na većini časova ne sluša šta nastavnici govore i to je najveći disciplinski problem, pokazao je poslednji ciklus PISA 2022 istraživanja.

U ovom istraživanju učestvovali su učenici uzrasta 15 godina (najveći broj njih je u trenutku sprovođenja ove međunarodne studije pohađao prvi razred srednje škole), piše Danas.

„To znači da oni sede na časovima po nekoliko sati, a da pritom vežbaju pažljivo neslušanje. Ranija istraživanja Instituta za psihologiju koja su bila usmerena ka doživljaju obrazovanih aktivnosti jasno su pokazala da su te aktivnosti učenicima „teške“, odnosno traže od njih mentalni angažman, ali su im i dosadne“, kaže psihološkinja Marina Videnović, analitičarka u PISA 2022 u Srbiji.

PISA istraživanje: U trogodišnjim srednjim školama u Srbiji funkcionalno nepismeno i do 95 odsto đaka

Ona dodaje da su posledice dosade u školi izvan okvira nenaučene lekcije na času.

„Novija istraživanja pokazuju da se čest osećaj dosade u školi može povezati sa pojavom nasilničkog ponašanja. Tako da bi zanimljiva, angažujuća nastava bila i mera prevencije nasilja u školi“, kaže Videnovićeva.

Đaci iz Srbije po ovom disciplinskom problemu prednjače u odnosu na vršnjake iz drugih zemalja učesnica poslednjeg ciklusa PISA, u kojima 30 odsto učenika ne sluša šta nastavnik govori na času.

Na pitanje u čemu, odnosno u kome je problem – u nezainteresovanim srednjoškolcima ili “dosadnim” lekcijama i nastavnicima, Videnovićeva kaže da se vremenom formira sledeći obrazac: lekcije i predavanja nastavnika nisu zanimljiva učenicima, đaci gube motivaciju, nastavnicima je sve teže da održe njihovu zainteresovanost, a kako su nastavnici sve manje uspešni u tome, motivacija učenika nastavlja da slabi.

„I Spoljašnja provera kvaliteta rada škola (eksterna evaluacija) pokazuje da je dominantni oblik nastave i dalje tradicionalan (nastavnik predaje, učenici slušaju, zapisuju, pamte). Zapravo je u ovom obliku nastave velika odgovornost na nastavniku jer on mora biti zanimljiv, interesantan, dobar glumac na sceni kako bi posle nekoliko sati zadržao pažnju učenicima. Dominantnost ovog oblika nastave je teško opravdati u današnje vreme kad su informacije dostupne mnogo lakše nego u ranijim periodima“, rekla je Videnovićeva.

Prema njenom mišljenju, zaokret koji je potrebno napraviti podrazumeva da čas ne služi dobijanju informacija nego vežbanju kako se one mogu naći, selektovati, iskoristiti kako bi se rešio neki problem sa kojim će se učenik susretati.

Takav pristup bi, dodaje za Danas, zahtevao osmišljavanje časa u kojem se aktivnost učenika ne svodi samo na pažljivo slušanje već obuhvata aktivne pokušaje da se nešto savlada, reši neki problem.




Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *